| 20 junio, 2020

Abstract:

English:

This chapter focuses on the role of schooling in the lives of children and families in Indigenous Communities of Mesoamerica. In many communities around the world, school is a taken for granted and unexamined part of childhood (Hernandez, 1994; Rogoff, Correa-Chávez, & Navichoc-Cotuc, 2005). However many everyday practices that are common in middle-class highly schooled communities (for example engaging in child focused activities, mini language lessons and other similar teaching and learning scenarios) are modeled on school and are rare in communities that have not had an extensive history of schooling (Briggs, 1991; Fortes, 1938/1970; Gaskins, 2010; Heath, 1983; Morelli, Rogoff, & Angelillo, 2003). Similarly, in many communities that don’t have a long history of schooling, children participate in community activities fully in ways that are rare in highly schooled cultural communities (Rogoff, 2003; Rogoff, Correa-Chávez, NavichocCotuc, 2005). It has only been in the last few generations that extensive, compulsory schooling has become widespread and extended from the US and Europe to Indigenous communities in Mesoamerica (Meyer, Ramírez, & Soysal, 1992). And as people participate in cultural institutions like school they may adopt practices common to that institution in other areas of their lives (Gutiérrez & Rogoff, 2003). In this chapter we examine the issue of schooling and change by first presenting some historical background of schooling in Indigenous communities of Mexico and then presenting research that has noted the changes in the lives of mothers and children once schooling becomes a central institution of childhood. We end by presenting a case from some of our current work where mothers from a P’urhépecha community in central Mexico reflect on their own childhoods as well as their children’s childhood and changes associated with increased schooling.

Español:

Este capítulo se centra en el papel de la escuela en la vida de los/as niños/as y las familias en las comunidades indígenas de Mesoamérica. En muchas comunidades alrededor del mundo, la escuela es una parte de la infancia que se da por sentado y no se examina (Hernández, 1994; Rogoff, Correa-Chávez y Navichoc-Cotuc, 2005). Sin embargo, muchas prácticas cotidianas que son comunes en las comunidades de clase media con altos niveles de educación (por ejemplo, participar en actividades centradas en el/la niño/a, mini lecciones de lenguaje y otros escenarios similares de enseñanza y aprendizaje) se modelan en la escuela y son poco comunes en comunidades que no han tenido una historia extensa de escolaridad (Briggs, 1991; Fortes, 1938/1970; Gaskins, 2010; Heath, 1983; Morelli, Rogoff y Angelillo, 2003). Del mismo modo, en muchas comunidades que no tienen una larga historia de escolaridad, niños y niñas participan plenamente en actividades de su comunidad en formas que son inusuales en comunidades culturales que tienen alto grado de escolaridad (Rogoff, 2003; Rogoff, Correa-Chávez, NavichocCotuc, 2005). Solo en las últimas generaciones se ha extendido y ampliado la escolarización obligatoria desde los EE. UU. y Europa hacia las comunidades indígenas de Mesoamérica (Meyer, Ramírez y Soysal, 1992). Y, a medida que las personas participan en instituciones culturales como la escuela, pueden adoptar prácticas comunes a esa institución en otras áreas de sus vidas (Gutiérrez y Rogoff, 2003). En este capítulo examinamos el tema de la escolarización y el cambio, presentando primero algunos antecedentes históricos de la escolarización en las comunidades indígenas de México y luego presentando una investigación que ha identificado los cambios en la vida de las madres y los/as niños/as una vez que la escolarización se convierte en una institución central de la infancia. Terminamos presentando un caso de algunos de nuestros trabajos actuales en el que las madres de una comunidad P’urhépecha en el centro de México reflexionan acerca de su propia infancia, así como la de sus hijos/as y los cambios asociados con el aumento de la escolarización.

Referencia:

Correa-Chávez, M., Mejía-Arauz, R., Keyser Ohrt, U., & Black, K. (2016). Schooling and changes in child and family life in indigenous communities of Mesoamerica. In D. Silva Guimaraes (Ed.), Amerindian Paths: Guiding Dialogues with Psychology (pp. 107-132). Information Age Publishing.