| 20 junio, 2020

Abstract:

English:

This chapter discusses two cultural paradigms of children’s involvement in family and community endeavors that channel many aspects of children’s everyday lives and their families’ approaches to child rearing. One paradigm – in which children are segregated from many family and community endeavors – is commonly assumed in scholarship on children’s development to characterize childhood generally, but this paradigm is likely to be limited to highly schooled communities like those of many researchers. In a distinct paradigm that occurs in some communities in which Western schooling has not been prevalent, children are integrated as valued, mutual contributors in family and community endeavors. Theories of motivation and prosocial development do not yet adequately account for learning paradigms related to children’s integration as collaborative contributors in mature endeavors.

The chapter examines how each paradigm organizes children’s contributions in everyday household work, with an illustration of cultural differences between two communities in Mexico. It appears that in the paradigm where children are integrated as collaborative contributors in shared, mutual family responsibilities, children regularly take initiative to make complex prosocial contributions and their mothers value their helpfulness. By contrast, it appears that in the paradigm where children are segregated from mature family responsibilities, they contribute minimally, they seldom take initiative in family work, and their mothers assign them their “own” chores to do and rarely expect children’s help without adult management. Our chapter considers the potential ramifications of the segregation or collaborative integration of children in meaningful and mutual roles in family and community endeavors.

 

Español:

Este capítulo analiza dos paradigmas culturales de la participación de niños y niñas en las actividades de familias y comunidades en  la vida cotidiana y los enfoques que siguen las familias para la crianza. Un paradigma –en el que los/as niños/as están separados de las actividades de los adultos de la familia y de la comunidad– se asume comúnmente en la investigación sobre el desarrollo infantil para caracterizar la infancia en general, pero es probable que este paradigma se limite a comunidades altamente educadas como las de muchos/as investigadores/as. En un paradigma distinto que ocurre en algunas comunidades en las que la escolarización occidental no ha sido prevalente, los/as niños/as se integran como contribuyentes mutuos/as y valiosos/as en las actividades cotidianas de la familia y la comunidad. Las teorías de la motivación y el desarrollo prosocial aún no explican adecuadamente los paradigmas de aprendizaje relacionados con la integración de los/as niños/as como contribuyentes colaborativos en las actividades adultas.

El capítulo examina cómo cada paradigma organiza las contribuciones de los/as niños/as en el trabajo doméstico diario, con una ilustración de las diferencias culturales entre dos comunidades en México. Parece que en el paradigma donde niños y niñas se integran colaborando y contribuyendo en las responsabilidades familiares compartidas y mutuas, a la vez toman la iniciativa de hacer contribuciones prosociales complejas y sus madres valoran su ayuda. Por el contrario, parece que en el paradigma en que a los niños y niñas se les mantiene segregados de las responsabilidades familiares de los adultos, contribuyen mínimamente, rara vez toman la iniciativa en el trabajo familiar y sus madres les asignan sus «propias»  tareas a realizar y rara vez esperan la ayuda de los/as niños/as a menos que esté bajo el control de una persona adulta. Nuestro capítulo considera las posibles ramificaciones de la segregación o integración colaborativa de los/as niños/as en roles significativos y mutuos en los esfuerzos familiares y comunitarios.

 

Referencia:

Coppens, A. D., Alcalá, L., Rogoff, B., & Mejía-Arauz, R. (2016). Children’s contributions in family work: Two cultural paradigms. In S. Punch, R. M. Vanderdeck, & T. Skeleton (Eds.), Families, intergenerationality, and peer group relations. Springer Nature Singapore