| 19 junio, 2020

Abstract:

English:

This paper contrasts two ways that shared thinking can be conceptualized: as negotiation, where individuals join their separate ideas, or collaboration, as people mutually engage together in a unified process, as an ensemble. We argue that these paradigms are culturally based, with the negotiation model fitting within an assumption system of separate entities — an assumption system we believe to be common in psychology and in middle-class European American society — and the collaboration model fitting within a holistic worldview that appears to be common in Indigenous-heritage communities of the Americas. We discuss cultural differences in children’s interactions — as negotiation or collaboration — that suggest how these distinct paradigms develop.

Español:

Este artículo contrasta dos formas en las que se puede conceptualizar el pensamiento compartido: como una negociación, donde las personas unen sus ideas separadas, o una colaboración, de manera que las personas se involucran mutuamente en un proceso unificado, como un conjunto. Argumentamos que estos paradigmas tienen una base cultural;  el modelo de negociación corresponde a  un sistema que asume entidades separadas —un sistema que creemos que es común en psicología y en la clase media de la sociedad europea-americana — y el modelo de colaboración que corresponde con una cosmovisión holística, que parece ser común en las comunidades de herencia indígena de las Américas. Discutimos las diferencias culturales en las interacciones entre  niños o niñas —como negociación o colaboración— que sugieren cómo se desarrollan estos distintos paradigmas.

 

Referencia:

Mejía-Arauz, R., Rogoff, B., Dayton, A. & Henne-Ochoa, R. (2018). Collaboration or negotiation: two ways of interacting suggest how shared thinking develops. Current Opinion in Psychology, 23, 117-123