| 20 junio, 2020

Abstract:

English:

This chapter discusses the current research agenda in early childhood education in Mexico and reviews research pointing to the pedagogical challenges the country faces at the present time. A historical account of early childhood in Mexico is also discussed to unpack the educational institutions in which families, children, and educators participate in. The curriculum models currently used in early childhood are further analyzed within a historical frame to better grasp what the society in Mexico has valued. These values are translated into children’s development of cognitive skills, as is the case, for example, of oral traditions. Throughout the chapter it is discussed how language and communication has been a strong emphasis in early childhood education, in specific in the preschool years. However, there are still relevant situations that have not been thoroughly studied, such as cultural variations in language or how to make connections between home and schools to increase children’s oral language development. Another finding discussed in this chapter is the role of play in Mexican early childhood education. Some of the challenges found are how educators can develop pedagogical strategies that can be used to improve literacy development and how play can be seen as an important strategy for children’s learning. All these dimensions also need to be considered when studying a very complex society in Mexico’s diverse rural, urban, and indigenous communities.

Español:

Este capítulo discute la agenda actual de la investigación de la educación en la infancia temprana en México y revisa la investigación que señala los desafíos pedagógicos que enfrenta el país en la actualidad. Adicionalmente, se presenta un relato histórico de la infancia temprana en México para identificar las instituciones educativas en las que participan familias, niños/as y educadores/as. Se analizan desde un marco histórico los modelos curriculares utilizados actualmente en la primera infancia para comprender mejor lo que la sociedad mexicana ha valorado. Estos valores se traducen en el desarrollo de habilidades cognitivas de la población infantil, como es el caso, por ejemplo, de las tradiciones orales. A lo largo del capítulo se discute cómo se le ha dado un fuerte énfasis al lenguaje y a la comunicación en la educación en la infancia temprana, en particular en los años preescolares. Sin embargo, todavía hay situaciones relevantes que no se han estudiado a fondo, como las variaciones culturales en el idioma o cómo hacer conexiones entre el hogar y las escuelas para aumentar el desarrollo del lenguaje oral de los niños y niñas. Otro hallazgo discutido en este capítulo es el papel del juego en la educación de la primera infancia mexicana. Algunos de los desafíos encontrados son cómo los educadores/as pueden desarrollar estrategias pedagógicas que puedan usarse para mejorar el desarrollo de la literacidad y cómo el juego puede convertirse en una estrategia importante para el aprendizaje infantil. Todas estas dimensiones también deben tenerse en cuenta al estudiar una sociedad muy compleja y diversa en las comunidades rurales, urbanas e indígenas de México.

Referencia:

Mejía-Arauz, R., & Quiñones, G. (2018). Early Childhood Education and Development in Mexico. In M. Fleer & B. van Oers (Eds.) International Handbook of Early Childhood Education (pp. 843-856). Springer. ISBN 978-94-024-0927-7