| 19 junio, 2020

Abstract:

English:

Debates continues about how to tech young Latinos and other minoritized children in the US. Latinos are a compelling case because of (1) their size and (2) their paradoxical development: strong social competencies yet relatively weak academic development. A suggestion is to provide young Latinos with classroom experiences that resonate with the ways they are socialized at home, yet cultural dimensions of teaching in early education are underspecified and reliable and valid measure do not exist. We frame equitable teacher-child interactions as the combinations of generic and cultural aspects, and as a way to utilize the social assets of Latinos in classrooms to enhance their academic development. We refine an observation protocol —the Classroom Assessment of Sociocultural Interactions (CASI) —by integrating cultural concepts from the Learning by Observing and Pitching In (LOPI) paradigm with video of K-1 classrooms in Central Mexico, and conduct a series of psychometric analyses. We find good model fit and moderate reliability for the CASI and discuss research and practice implications to foster equitable developmental opportunities for Latino children across early education settings.

Español:

Los debates acerca de  cómo enseñar a la juventud latina y otras minorías de niños y niñas  continúan en Estados Unidos. La población latina es un grupo relevante debido a (1) su tamaño y (2) su desarrollo paradójico: competencias sociales fuertes, pero desarrollo académico relativamente débil. Una recomendación es proveer a la comunidad joven latina de experiencias en el aula que resuenen con las formas en que socializan en el hogar, aunque las dimensiones culturales de la enseñanza en la educación temprana están poco especificadas y no existen medidas confiables y válidas. El marco que seguimos respecto de las interacciones equitativas entre el personal docente y los/as niños/as es una combinación de aspectos genéricos y culturales, como una forma de utilizar los recursos sociales de la población latina en las aulas para mejorar su desarrollo académico. Afinamos un protocolo de observación —la Evaluación de las Interacciones Socioculturales en el Aula (CASI, por sus siglas en inglés) — integrando conceptos culturales del paradigma de Aprendizaje por Observación e Involucración (LOPI, por sus siglas en inglés) con videos de las aulas de K-1 en el centro de México, y realizamos una serie de análisis psicométricos. Encontramos buena precisión del modelo y confiabilidad moderada para el CASI y discutimos las implicaciones para la investigación y la práctica para fomentar oportunidades de desarrollo equitativas para la población infantil latina en los entornos de educación temprana.

 

Referencia:

Jensen, B., Mejía-Arauz, R., Grajeda, S., García Toranzo, S., Encinas, J. & Larsen, R. (2018). Measuring cultural aspects of teacher-child interactions to foster equitable developmental opportunities for young Latino children. Early Childhood Research Quarterly.